La cèdula d’habitabilitat és el document que acredita que un habitatge compleix les condicions mínimes que estableix la normativa perquè pugui ser habitat per persones. És necessària per donar d’alta els serveis d’electricitat, aigua, gas i telecomunicacions, així com per vendre o llogar una casa. Tot i que el teu Api ja t’explicarà tot això, a Api.cat et resumim què és i com tramitar-la.
1. Requisits: a grans trets, la cèdula d’habitabilitat regula la superfície útil mínima que ha de tenir un habitatge, així com les estades i equipament imprescindibles. Aquests requisits varien segons la normativa vigent en cada comunitat autònoma (a Catalunya és el Decret 141/2012, de 30 d’octubre, pel qual es regulen les condicions mínimes d’habitabilitat dels habitatges i la cèdula d’habitabilitat). També és imprescindible que l’immoble estigui escripturat com a habitatge.
2. Tipus de cèdules: hi ha 3 tipus en funció de l’antiguitat de l’habitatge:
- De primera ocupació: per a habitatges de nova construcció o quan s’ha buidat l’edifici, deixant només la façana.
- De primera ocupació de rehabilitació: per a habitatges resultants d’una intervenció o gran rehabilitació (subdivisions, canvi d’ús per crear un habitatge, buidatge de l’habitatge, ampliacions etc.).
- De segona ocupació: per a habitatges que ja existeixen.
3. Vigència: varia en funció de l’any en què s’hagi aprovat la cèdula:
- Cèdules d’ habitatges nova / usats atorgades abans de 2004: 10 anys.
- Cèdules d’ habitatges nous / usats atorgades entre 2004 i 2012: 15 anys.
- Cèdules atorgades a partir de 2013: per a habitatges de primera ocupació la vigència és de 25 anys, i per a rehabilitació i segona ocupació, de 15.
4. Com tramitar-la: el primer és esbrinar si l’habitatge que vols vendre, per exemple a Mollerussa, ja té concedida una cèdula d’habitabilitat i si està vigent. Això es pot consultar al telèfon d’informació de la Generalitat de Catalunya 012, indicant l’adreça de l’habitatge.
- Si la cèdula està concedida i vigent: si no disposes del document, pots demanar un duplicat a l’Agència de l’Habitatge de Catalunya o a les seves seus territorials.
- Si l’habitatge mai ha tingut cèdula d’habitabilitat o està caducada: cal tramitar-ne una de nova. Això ho ha de fer un arquitecte, un arquitecte tècnic o aparellador o un enginyer de l’edificació. Ell t’indicarà el certificat necessari, en funció de l’any de construcció de l’habitatge..
5. On presentar el certificat per a la seva aprovació: pots fer-ho a les seus territorials de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya o a les oficines locals d’habitatge.
Com veus, es tracta d’un tema tècnic i complex. Si necessites tramitar una cèdula d’habitabilitat per a la casa de Sitges que vols vendre, deixa’t ajudar: el teu Api t’assessorarà en tot moment sobre com i qui ha de tramitar i certificar aquest document.