Quan es lloga un pis, tant el propietari com l’inquilí han de confiar l’un en l’altre per començar la relació arrendatícia amb bon peu. Sempre existeix un marge de risc, ja que per moltes preguntes que es facin per conèixer-se millor abans de signar el contracte, fins que l’inquilí no entra a viure i sorgeixen els primers contratemps, no se sap com és realment cada part. Avui, a Api.cat et mostrem algunes situacions que revelen que la relació amb el propietari del teu pis de lloguer no és l’adequada.

Situacions en les que has de parlar amb el propietari del teu pis de lloguer
No es fa càrrec dels desperfectes que li corresponen
Segons l’art. 21 de la Llei d’Arrendaments Urbans, el propietari ha de responsabilitzar-se de les reparacions que siguin necessàries perquè l’habitatge estigui en condicions de ser habitada; i l’inquilí ha d’assumir les petites reparacions que exigeixi el desgast per l’ús ordinari de l’habitatge.
Encara que la llei dóna lloc a un petit marge interpretatiu, queda clar que, per exemple, unes humitats són responsabilitat del propietari i el canvi d’una bombeta, de l’inquilí. Així doncs, si tens una avaria greu que és de la seva responsabilitat i se’n desentén, no està complint amb les seves obligacions com a arrendador.
Apareix sense avisar
Imaginem que vius en un pis de lloguer a Barcelona. Després de molt insistir, has aconseguit que el propietari es faci càrrec d’una avaria. Però es presenta a la porta de la teva casa amb el tècnic sense avisar. Potser estàs en pijama, tens plats bruts a l’aigüera o t’enxampa a punt de sortir…
Potser ha estat una decisió sense mala fe o potser pretenia, de pas, veure com està l’habitatge sense preavís. En qualsevol cas, no és l’actitud més adequada. El més lògic és que t’avisi amb almenys 24 h d’antelació i procuri quadrar la disponibilitat del tècnic amb la teva.
No respon a les teves trucades ni correus electrònics
Posem per exemple que se t’ha inundat la cuina i necessites parlar urgentment amb el propietari. O potser no és una emergència, però vols consultar-li algunes coses referents al contracte. Sigui quina sigui la situació, el cas és que no et contesta i després d’uns dies segueix sense respondre a les teves trucades ni correus electrònics. És clar que o bé hi ha un motiu de pes pel qual no respon, o bé s’ha desentès de les seves responsabilitats com a arrendador. Si es tractés del segon… tens una conversa pendent.
T’apuja la renda de lloguer sense avisar
La renda del lloguer solament es pot actualitzar en la data en què es compleixi cada any de vigència del contracte i en els termes que s’acordessin entre les parts. És a dir, pot pujar el que hagi incrementat l’IPC o l’índex de referència que es pactés, però no la mensualitat. Almenys fins que toqui renovar el contracte.
Les condicions del contracte ja no t’encaixen
Si en el seu moment vas acceptar la prohibició de tenir animals a casa, però ara vols adoptar un gos. O si per contracte no pots pintar les parets al teu gust i t’has cansat d’aquesta restricció… tens dues opcions: parlar amb el propietari per veure si canvia d’opinió, i si no, donar els 30 dies de preavís i mudar-te.
Foto: BIT Comunicació
Vist en: Trulia