Vols llogar el teu pis, però t’assalta un gran dubte … Com puc trobar un llogater de confiança? No tinguis por. Tot i que els mitjans de comunicació abunden en notícies sobre morositat, l’alarma està injustificada. Si bé és cert que amb la crisi les dades de morositat han augmentat, menys del 5% d’inquilins donen problemes d’impagament o devolucions de rebuts i, entre aquests, menys de l’1% acaben en demanda de desnonament, segons el col·lectiu de Col · legis i Associació d’Agents Immobiliaris API.
Tot i això, és probable que pensis, i si tinc la mala sort de caure en aquest 5%? No et preocupis. És molt simple. Deixa que un professional experimentat t’ajudi a trobar l’inquilí perfecte per a la teva casa de lloguer a Castelldefels o el teu pis de lloguer a Barcelona. Un agent immobiliari professional i que treballi amb rigor serà capaç d’identificar si el client que està interessat en llogar el teu immoble és de confiança o és un potencial llogater morós.
Eva Rosales fa 17 anys que treballa a Finques Turó, a Barcelona, i confessa que “en tot aquest temps puc comptar amb els dits d’una mà els casos de desnonament que he presenciat”. En algunes ocasions, sí que ensopega amb inquilins que “tornen rebuts i que no paguen sistemàticament”, el que obliga a fer un seguiment molt de prop.
Per evitar que això passi i detectar al futur “inquilí morós”, només cal realitzar un procés de selecció molt acurat i sobretot “tenir molta psicologia per captar el perfil de l’inquilí”. Com es pot garantir que un llogater és de confiança? És molt important demanar documentació que acrediti la solvència del llogater i “fer les investigacions oportunes perquè el propietari pugui tenir un mínim de seguretat en el lloguer de la seva vivenda”, assegura Eva. Des d’Api.cat t’expliquem la documentació que es demana habitualment a l’inquilí:
- Contracte de treball i nòmines (o declaració de la renda, en el cas que sigui autònom). En alguns casos, se sol·liciten les últimes nòmines (generalment dos) per poder garantir una estabilitat econòmica. Aquest simple document aporta una informació molt valuosa: antiguitat en l’empresa, si és fix o temporal, el que cobra i el que li retenen (aquesta última dada important per saber com li afectarà la declaració de la renda), etc.
- Certificat bancari de solvència. Es tracta d’un document molt genèric emès pel banc habitual de l’inquilí i que serveix per saber si està al corrent de pagaments i té solvència econòmica.
- Informació de l’administrador de la finca en què viu actualment. En moltes ocasions, l’agent es posa en contacte amb l’administrador de la finca en què viu actualment l’inquilí per a demanar informació.
- Carta de referència del propietari del seu habitatge actual. Si el potencial llogater no té res a amagar, no tindrà por en sol·licitar una carta de referència al propietari del pis en el que viu actualment.
- Últim rebut de lloguer de l’habitatge en què viu actualment. Resultarà d’especial importància comptar amb un document que ens garanteixi que l’inquilí està al corrent de pagament.
En alguns casos puntuals, les precaucions s’extremen. “A vegades ens trobem amb inquilins amb estalvis però sense feina i a més sense referències, pel que es pot arribar a sol·licitar un aval per l’import de 4 o 6 mesos de lloguer“, explica Eva.
Però tot i que acumulem tota la documentació possible que acrediti la seva fiabilitat, detectar l”inquilí problemàtic’ no és una ciència exacta, ni molt menys. Per això, el més important és l’entrevista personal i el tracte. I aquí entra en joc la perícia del professional que hagis contractat.
Si col·labores amb l’agent immobiliari adequat, aquest sabrà fer les preguntes idònies per esbrinar dades que puguin passar desapercebudes. Saber si té càrregues familiars, si pot garantir amb alguna propietat el pagament de les quotes, quina és l’actitud que mostra en fer la visita al pis … En definitiva, es tracta de ‘veure’ el que no es pot veure amb els ulls. “Els API han de ser una mica psicòlegs”, assegura l’Eva.