El bon funcionament d’una empresa, sobretot d’una petita o mitjana, depèn en bona mesura de l’ambient que el seu amo o gestor sàpiga crear. I en això intervenen diversos factors que moltes vegades no tenim en compte, com ara la il·luminació, la distribució dels espais o el mobiliari escollit per als treballadors. En Api.cat creiem que aquests punts són realment importants, per la qual cosa ens aturarem breument en ells.
Zones obertes, però diferenciades
En moltes ocasions, l’espai amb què comptem per muntar un negoci no és el ampli que ens agradaria, així que el primer que hauríem de fer és una distribució eficaç dels metres que disposem. Depenent del tipus d’empresa que vulguis muntar al teu local de Barcelona una bona idea seria dividir els espais tan sols amb mobles, sense envans, excepte si necessites alguna sala que requereixi privacitat.
En els espais diàfans, les jerarquies s’obliden, encara que òbviament, segueixin existint. Però, afavoreixen la comunicació entre els treballadors i milloren les relacions laborals creant un ambient distès, transparent i més productiu per a l’empresa.
Quins espais necessito?
Òbviament, no es pot generalitzar, ja que cada negoci exigeix uns espais específics. Però, d’una manera generalista, sí podem dir que hauria d’haver:
- Recepció i sala d’espera.
- Espai de treball
- Àrea de menjar i descans.
Recepció i sala d’espera
No tenen per què destinar massa metres per a això, però sí que seria bo que el client en entrar trobi una persona a qui dirigir-se. Aquesta persona estarà de cara a la porta d’entrada, asseguda en una cadira i amb un taula de treball diferents a la resta de mobiliari de l’oficina. D’aquesta manera, s’apreciarà d’un sol cop d’ull que la persona que ocupa aquest lloc té unes funcions diferenciades. Una bona idea podria ser una taula alta amb un tamboret ergonòmic.
A més, n’hi ha prou que al costat d’aquest lloc de treball col·loquis una butaca tipus “Barcelona” amb un revister, perquè la visita pugui esperar sense necessitat de fer-ho de peu sense saber on oa qui mirar.
Espai de treball
Al marge que escullis un estil o un altre de mobiliari per a la teva oficina de l’Hospitalet de Llobregat, el que des Api.cat et proposem és un mobiliari que s’adapti a una oficina oberta, és a dir, unes “illes” compartides per diversos treballadors situats uns al costat dels altres i en files enfrontades. Per descomptat, les cadires han de ser ergonòmiques per no perjudicar la salut dels treballadors.
La il·luminació de l’espai de treball hauria de contemplar la llum natural i l’artificial, cuidant que en cap cas els raigs de la llum incideixin en les pantalles dels ordinadors. Per descomptat, com més gran sigui la quantitat de llum natural, millor. Però, també és important comptar amb llum artificial, tant general com individual.
Àrea de menjar i descans
Mai comes davant de l’ordinador! (Si us plau). Retirar-se a dinar a un espai diferent al que fas servir per treballar és fonamental per garantir el benestar dels empleats. A més, és una de les maneres més eficaces de mantenir i augmentar la seva productivitat. Partint d’aquesta idea, només cal que col·loquis unes mampares per crear un espai on posar una nevera, un microones, una cafetera i uns petits armaris perquè facin la funció de rebost. Reserva també un petit espai per a menjador o sala de descans amb una taula i quatre cadires. Aquest raconet pot servir, tant per menjar, com per fer una parada en el camí de la jornada laboral.
Esperem que aquests consells t’hagin resultat útils si estàs muntant una petita oficina o si creus que podries millorar la que ja tens.
T’agradaria compartir alguna de les teves idees respecte a la decoració d’una oficina? Cuéntanosla, ens encantaria conèixer-la.
BIT Comunicación