Si al llarg de la teva vida professional has treballat en diferents oficines, pot ser que hagis observat que en unes et senties més còmode que en unes altres o que el teu rendiment a la feina era millor pel simple fet de tenir un espai ben condicionat. Doncs bé, aquest tipus d’observacions són correctes, t’expliquem per què a api.cat
El World Green Building Center, una organització internacional que impulsa l’edificació verda i que té presència en més de 100 països, ha publicat un informe segons el qual hi ha una relació directa entre el disseny de les oficines i la salut i productivitat dels treballadors.
L’informe titulat “Health, wellbeing and productivity in offices”, assenyala que existeixen una sèrie de factors, des de la qualitat de l’aire i la il·luminació, fins a la distribució interior o comptar amb vistes a la natura, que influeixen de manera demostrada en la salut, la satisfacció i el rendiment laboral dels treballadors a l’oficina, sigui en una gran ciutat com Barcelona o en una més petita com Granollers.
No podem negar que treballar en una oficina amb llum natural, una bona ventilació i mobiliari ergonòmic dóna gust. Si a més està situada en una zona on podem tenir unes vistes agradables i alguna que una altra planta, encara més. I si per rematar, hi ha un bon ambient de treball i molta motivació en l’equip ja és la glòria i no pica tant haver de treballar més. Serà per això que les empreses de Sillicon Valley tenen taules de ping-pong, futbolí o sales diàfanes perquè els empleats puguin desconnectar, compartir moments espontanis de team building o mantenir reunions informals?
Potser a Espanya estiguem encara lluny d’adoptar certes costums americanes, però el que sí que és cert és que, si un empresari entén la relació tan directa que es dóna entre els empleats i l’espai de treball, no li semblarà una ximpleria invertir en millorar la qualitat i l’eficiència mediambiental de les oficines, ja que tindrà un impacte directe en la motivació i rendiment dels seus empleats.
Aplicat a la construcció de grans edificis empresarials, és una cosa que comencen a valorar molt tant els inversors com els promotors i inquilins, i és que el futur passa per ser més verd.
Algunes de les conclusions de l’informe són:
- La millora de la qualitat de l’aire en espais interiors pot traduir-se en increments en la productivitat d’entre un 8% i un 11%.
- El benestar tèrmic influeix en gran manera en la satisfacció amb l’entorn laboral.
- La productivitat augmenta quan els empleats estan situats prop de finestres i més encara si tenen vistes a un entorn natural.
- Respecte al soroll, s’ha demostrat que la productivitat en les oficines resulta una quimera si existeixen sorolls que provoquen distraccions.
- La distribució interior d’una oficina, tant dels llocs individuals com de les àrees de descans i interacció social, és un factor que influeix en la concentració, la col·laboració, la confidencialitat i la creativitat.
- Que hi hagi aparcament per a bicicletes i zones verdes fomenta que els treballadors es desplacin fent exercici, la qual cosa fomenta estils de vida més saludables i millor rendiment.
Aquest informe es complementa amb un altre anterior The Business Casi for Green Building, també elaborat pel WorldGBC el 2013, que inclou un capítol sobre els avantatges dels edificis verds en matèria de salut i productivitat.
I tu, què opines sobre la relació entre el disseny de les oficines i la productivitat?, ho has experimentat? Explica’ns-ho!
Foto 1: Pinterest
Foto 2: City10
Foto 3: Pinterest