El debat sobre la regulació dels preus de la llum i la qüestionada transparència de com es gestiona el mercat elèctric podria ocupar-nos dies i segurament, no arribaríem a una única conclusió. Però el que ens interessa avui a api.cat és que sàpigues una cosa: com a consumidor d’electricitat, tens drets, estiguis amb la companyia que estiguis. Vols conèixer-los? Te’ls expliquem!
Abans de res un breu aclariment; en el procés de fer que l’electricitat arribi a la teva casa a Sabadell intervenen dos agents: les distribuïdores i les comercialitzadores. Les primeres, són les empreses que produeixen l’electricitat i gestionen el funcionament i manteniment de la xarxa elèctrica. Les segones, són les empreses que et venen l’electricitat i les que pots escollir lliurement. Dit això, anem amb els teus drets:
1. A escollir amb quina companyia vols estar
Com a consumidor tens dret a triar lliurement quina empresa vols que et vengui l’electricitat, fins i tot si vius de lloguer a Barcelona i no ets el titular del subministrament. A més, no té per què pertànyer al mateix grup empresarial que l’empresa distribuïdora.
2. A escollir el tipus de contracte que millor s’adapti a les teves necessitats
Amb el degut assessorament de la mateixa empresa comercialitzadora o d’un electricista si ho consideres oportú, ets lliure de triar la tarifa i la potència contractada que millor s’adapti a la instal·lació de la teva casa a Reus i a les teves necessitats. Recorda que sovint, es té més potència de la qual realment es necessita, la qual cosa encareix la teva factura.
3. A rescindir el contracte i canviar de companyia sense cost
Moltes companyies s’obstinen a retenir als clients amb amenaces de penalitzacions, però per llei, tens dret a canviar de comercialitzadora sense cap cost i en un termini màxim de 21 dies en els termes legals i reglamentàriament establerts.
4. A rebre informació clara, comprensible i transparent
La teva comercialitzadora ha d’informar-te dels canvis de preu, productes i opcions de contractació així com de les seves condicions, si n’hi ha. A més, hauries de poder preguntar-los tot el que vulguis i demanar que et responguin per escrit, si és necessari.
5. A tenir les teves dades de consum, a rebre la factura en paper i a reclamar possibles errors a la factura.
A la factura han d’aparèixer el teu consum al detall, així com si la lectura ha estat real o estimada. Si detectes un error i es confirma, tens dret al què et retornin els diners. A més, pots triar entre rebre la factura digital o en paper sense cost.
6. A escollir la forma de pagament i modalitat del comptador
Pots triar sobre l’opció de llogar o d’adquirir el comptador digital, així com la manera de pagament, de manera que no hi hagi discriminació entre consumidors.
7. A un subministrament de qualitat i a reclamar si hi ha corts de subministrament
Com a subministrament de qualitat s’entén: la continuïtat del servei, la qualitat del producte i de l’atenció al consumidor. Per això, tens dret a reclamar davant corts en el subministrament. A les àrees urbanes, els talls elèctrics de més de 5 hores a l’any o bé 10 corts en aquest mateix període de temps tens dret a rebre un descompte en la teva factura i a reclamar judicialment a la distribuïdora els danys ocasionats en electrodomèstics o el menjar espatllat.
8. Al fet que atenguin les teves queixes
Com a consumidor, tens dret a disposar d’un servei d’assistència telefònica gratuït i un telèfon gratuït d’avaries i incidències de seguretat en les instal·lacions de l’empresa distribuïdora. A més de procediments per tramitar reclamacions, d’acord amb l’establert en la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del Sector Elèctric.
T’ha semblat útil aquesta informació?
Foto: BIT Comunicació