La certificació o cèdula cadastral és l’identificador oficial i obligatori dels béns immobles. Informa de les dades físiques, jurídiques i econòmiques dels béns immobles que consten en el Cadastre Immobiliari i ha de permetre identificar aquest immoble de forma inequívoca. A Api.cat t’expliquem amb detall què és i per a què serveix.
Aquesta certificació consisteix en un codi alfanumèric format per 20 caràcters que és assignat pel Cadastre. Tots els béns immobles han de tenir una única referència cadastral que permeti situar i conèixer les dades necessàries. D’aquesta manera, contribueix a donar més seguretat jurídica a les persones que realitza contractes relatius a béns immobles, i és una eina eficaç de lluita contra el frau en el sector immobiliari.
Tipus de certificacions cadastrals:
1 . Certificacions cadastrals literals: contenen dades alfanumèriques sobre els béns immobles (titularitat, localització, referència cadastral, superfície, ús, conreus, antiguitat, valor cadastral etc.), que al seu torn poden ser:
- Certificació d’un sol bé immoble, urbà o rústic.
- Certificació de tots els béns immobles urbans o rústics d’un titular en tot el territori espanyol, excepte País Basc i Navarra.
- Certificació de referència cadastral, sense dades de caràcter personal.
- Certificació negativa.
2 . Certificacions cadastrals descriptives i gràfiques: contenen, a més de les dades bàsiques de caràcter físic, jurídic i econòmic del bé immoble a què es refereixen, la seva representació gràfica.
Segons la normativa cadastral, aquest tipus de certificacions hauran d’incorporar en tots els documents autoritzats per notaris en els quals es continguin fets, actes o negocis jurídics que puguin donar lloc a modificacions en el Cadastre Immobiliari (canvis de titularitat, alteracions físiques dels béns immobles etc.), així com al Registre de la Propietat en els supòsits previstos per la Llei.
Com sol•licitar la certificació cadastral?
Les certificacions cadastrals es poden sol•licitar a les Gerències Territorials del Cadastre, en els Punts d’Informació Cadastral i a la Seu Electrònica del Cadastre.
Com consultar la informació cadastral?
En general, la informació del Cadastre pot consultar a través dels següents documents:
- Consulta o certificació cadastral electrònica obtinguda a través de la Seu Electrònica del Cadastre.
- Certificat del Cadastre emès per les seves gerències o subgerències.
- Últim rebut justificatiu del pagament de l’Impost sobre Béns Immobles.
- Certificat emès per l’Ajuntament, si escau.
- En les escriptures públiques en què consti la referència cadastral o mitjançant informació del Registre de la Propietat quan figuri inscrita.
En els casos en què les certificacions cadastrals contenen dades protegides (les que fan referència a la titularitat o al valor cadastral), només les poden sol•licitar:
- El titular cadastral de l’immoble.
- La persona que tingui el consentiment exprés i per escrit dels titulars cadastrals de cada immoble.
- Els titulars cadastrals de les parcel•les confrontants, excepte al valor cadastral.
- Els titulars o cotitulars de drets de transcendència real o d’arrendament o parceria que recaiguin sobre els béns immobles inscrits en el Cadastre.
- Els hereus o successors respecte als béns immobles del causant o transmetent que figurin inscrits en el Cadastre.
T’hem ajudat? Esperem que ara ja sàpigues com i on tramitar la certificació cadastral per a la teva nova casa de Sabadell.