
Com es negocia?
Arribar a un bon acord, ja sigui en un procés de negociació comercial com en un polític o personal, no és tasca fàcil. Hi ha qui sembla tenir un do per a això i que sap sempre què, com i quan dir les paraules adequades, acompanyades dels gestos i actituds correctes. No obstant això, en les notícies immobiliàries del bloc de Api.cat apel·lem a la capacitat que tots tenim per aprendre a negociar, és a dir, a proposar, encaixar, exigir, cedir … per tal d’arribar a un punt de satisfacció raonable . Vegem com hauria de ser el perfil d’un bon negociador en el marc del sector immobiliari.
Es prepara i planifica
Fonamental. Tot negociador que aspiri a l’obtenció d’un acord reeixit ha d’identificar i analitzar prèviament els punts que va a tractar en la reunió. En l’àmbit immobiliari estaríem parlant que l’objectiu podria ser, per exemple, tancar la venda d’un pis a Barcelona. Per tant, analitzarem prèviament tots els factors que ens conduiran a establir el preu més adequat. A continuació, prepararem un rànquing establint els punts més forts que ens ajudaran a defensar el nostre preu i aquells més febles que hem de reforçar.
Controla les seves emocions
Som humans i això implica que, inexorablement, experimentem emocions. Nerviosisme, por, sorpresa, satisfacció … Uns cavallets emocional es posa en marxa cada vegada que ens enfrontem a un procés de negociació. No obstant això, i tot i que no podem evitar la seva aparició, el que sí és possible és controlar la seva incidència en la nostra actuació i els seus efectes negatius en el resultat final. I és que tot bon negociador hauria de deixar de banda les emocions o, almenys, aprendre a dominar-les. Per exemple, si durant el “estira i arronsa” sentim que ens estan guanyant terreny, mai hem de mostrar debilitat. En tot moment mostrarem seguretat i confiança, ja que, del contrari, és molt possible que l’altra part, tracti d’aprofitar-se de la situació i “portar-se el gat a l’aigua”.
És flexible
Una de les principals armes de què disposa tot bon negociador és la flexibilitat. Molta gent creu que mantenir-se ferm i inamovible en una postura és part del comportament d’un bon negociador. No obstant això, no és cert. El realment important és que arribem al final de la negociació satisfets amb el resultat. Segurament, al llarg del procés haurem renunciat a certs punts, però també haurem guanyat en altres que no teníem previst l’inici. De manera que recorda que cedir no vol dir perdre. És més, les concessions probablement et obrin la porta a certes guanys inesperades.
Confia en si mateix
La confiança en les teves capacitats és directament proporcional als teus probabilitats d’èxit. Ara bé, no has de subestimar al teu interlocutor, ja que un excés de confiança en tu, juntament amb un dèficit respecte a l’altre, et portaran sens dubte a un fracàs rotund.
Què tal se’t donen les “batalles dialèctiques”? Quina qualitat creus que és la principal en el perfil d’un bon negociador?