S’ha acabat l’estiu i ens ha servit per confirmar que tot i que les vacances són el moment ideal per desconnectar de les obligacions diàries, i per això res millor que un hotel, cada vegada més persones prefereixen llogar un pis o una casa particular per una temporada i sentir-se, durant aquests dies de descans, com a casa.
Les xifres parlen per elles mateixes: segons l’enquesta FRONTUR, del Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme, el lloguer de cases per les vacances ha crescut a Espanya el 2013 un 15,1%.
Si ets dels que busquen aquest toc casolà però encara no t’has atrevit a fer el pas, o tens una casa a Barcelona desaprofitada, a Api.cat t’expliquem què ha de tenir en compte el teu API en aquests casos, perquè mai és tard!
Regles d’or per als inquilins:
- Demanar diverses fotografies i informació de l’habitatge: si pots, visita’l abans. Si no, demana informació als coneguts de la zona o buscant opinions a Internet.
- Verificar l’autenticitat del propietari o de l’agència: demana el nom i un telèfon directe de contacte. No et fiïs si no pots contactar mai per telèfon, no volen donar-te un número fix o les dades del propietari i les del titular del compte no encaixen.
- Contrastar el preu: encara que les gangues existeixen, desconfia si t’ofereixen una mansió a un preu molt baix. Per Internet podràs contrastar els preus que s’estan oferint en aquesta zona.
- La paga i senyal ha de ser raonable.
- Pagar amb mètodes segurs: t’aconsellem el pagament amb targeta de crèdit o transferència bancària. Són més fiables que la tramesa directa dels diners.
- Pactar abans tots els temes pràctics: com i on es farà el lliurament de claus, qui s’encarrega de la neteja, si hi ha costos addicionals per a l’aparcament o els subministraments… Deixa-ho tot lligat per evitar disgustos després.
- Visitar l’habitatge abans de signar el contracte: assegura’t que està en bones condicions, que tots funciona correctament i que no hi ha desperfectes que després et puguin atribuir.
- Demanar un telèfon per a possibles emergències: el propietari o l’agència que lloga l’habitatge ha de deixar un número per avisar en cas avaries o contratemps.
Regles d’or per als propietaris:
- Atenció a la legislació vigent: l’última modificació de la LAU ( Llei d’Arrendaments Urbans) deixa fora el lloguer turístic. La seva regulació depèn ara de cada comunitat autònoma. En el cas de Catalunya, aquesta activitat està regulada pel DECRET 159/2012, de 20 de novembre, d’allotjaments turístics i habitatges d’ús turístic.
- Facilitar informació clara i detallada: bones fotografies, informació de la ubicació, detalls de l’habitatge, del mobiliari i els serveis…
- Facilitar el contacte amb els interessats: estigues atent al correu electrònic i al telèfon per poder respondre ràpid a les demandes.
- Assegurar el pagament: encara que res és infal•lible, quan la gent dóna una paga i senyal , no es fa enrere amb facilitat. Prioritza també el pagament amb targeta de crèdit o transferència.
- Fer un inventari de les pertinences: revisa tot el que hi ha a l’habitatge i en quines condicions està, i posa-ho per escrit i amb fotografies.
- Pactar abans els temes pràctics: igual que als inquilins, t’aconsellem deixar lligats temes com el lliurament de claus, qui s’encarrega de la neteja o si hi ha costos addicionals. Especifica-ho tot per contracte.
- Ser un bon amfitrió: atendre bé els inquilins, preocupar-se per com estan, estar localitzable i deixar-los una Guia d’Usuari sobre el funcionament d’electrodomèstics i serveis, ajudarà a que se sentin a gust i després et recomanin. Pots completar-ho amb informació sobre els llocs d’interès de la zona, els mitjans de transport, etc.
Finalment, recordar-te que, encara que l’estiu és la principal època de vacances, aquests consells et serveixen també per Nadal, Setmana Santa o qualsevol altre moment de l’any.
T’hem ajudat?
Foto: SXC