Ara com ara, en moltes comunitats de veïns existeixen problemes que impossibiliten una convivència harmònica i feliç per a tots. Resoldre un conflicte entre veïns és una necessitat per a molts inquilins que veuen perillar el seu benestar a causa d’aquest problema.
En moltes ocasions, els problemes entre els membres d’una comunitat són tals que alguns dels veïns han d’optar per buscar un altre habitatge de lloguer, ja que no troben una solució que els permeti restaurar les relacions entre les persones implicades, i que afecta directament a tota la comunitat.
Conflictes veïnals
Quan parlem de conflictes veïnals no ens estem referint a un fet aïllat en el qual un veí ha de cridar l’atenció a un altre perquè hi ha un excés de soroll, o perquè els de el 4ºC no s’han fet càrrec de la neteja de l’escala tal com està estipulat.
Estem posant l’accent en totes aquestes situacions en les quals el problema afecta a la majoria de veïns i la situació gairebé insostenible s’ha mantingut durant un llarg temps. Són situacions com un cas de morositat en els rebuts relatius a la comunitat, que s’allarguen en el temps. Així mateix, desperfectes causats per un o diversos veïns als espais comuns: portals, ascensors, garatges, escales, terrasses, etc.
Hi ha ocasions en les quals els veïns d’un apartament es veuen afectats per la falta de manteniment de veïns d’altres habitatges, com és el cas de les fugides d’aigua, que acaben convertint-se en goteres i taques d’humitat que el segur pugues no voler cobrir per ser responsabilitat d’un altre propietari.
En altres ocasions, els problemes vénen daus per la mala relació entre veïns, petites picabaralles, rancors i actituds molestes per una o ambdues parts que fan de la convivència un problema gairebé insalvable.
Prevenció de problemes veïnals
Si estem buscant un apartament de lloguer a Badalona, és important començar amb bon peu i evitar-nos molts problemes a posteriori. A l’hora d’intervenir en un conflicte veïnal és important actuar amb cautela seguint uns passos que ens facilitaran la convivència entre veïns.
– Detectar el problema
Quan arribem a una comunitat i ens instal·lem en un nou apartament, normalment, comença un període en el qual anem coneixent als nous veïns. Coincidim amb ells en les escales o l’ascensor, al costat de les bústies o en les juntes i reunions veïnals.
És un bon moment per detectar si existeix algun problema o conflicte entre els veïns. Si el conflicte està en les seves primeres etapes, és molt més senzill arribar a un enteniment i posar una solució al problema. Per això és important detectar els conflictes d’una comunitat al més aviat possible.
– Una solució plural, de tots i per a tots
La manera més diplomàtica de conduir la situació quan s’ha detectat un problema entre els veïns que afecta al bon funcionament i la convivència en la comunitat, és fer partícips a tots els propietaris i inquilins perquè puguin aportar una solució, o entendre l’envergadura del problema en cas que no els afecti directament o en cas que siguin ells els causants.
És convenient, per exemple, establir unes normes de convivència: en cas de fer una reforma, les obres no haurien d’allargar-se més enllà de les 20:00h, si algun veí va a donar una festa, no està de més avisar amb antelació i controlar el nivell de soroll.
Accions com fumar a l’ascensor, deixar escombraries en el replà, etc. solen ser causants de conflictes i discussions, així com les mascotes i animals de companyia (els gossos poden bordar i els gats tendeixen a colar-se a casa alienes) han d’estar també inclosos en aquestes normes i instar a complir-les tots els veïns.
Cal demanar sempre un grau de tolerància major en casos puntuals, però procurar que ningú se surt-te les regles per costum. A més, és molt important posar l’accent que és una qüestió en la qual tots han de formar part de la solució i mai assenyalar o acusar a una persona o persones en concret com a origen dels problemes, de manera que se sentin confrontats, acusats o assetjats en públic.
Oferir sempre pautes o normes de convivència, facilitar el pagament fraccionat del deute, en cas que existeixi, i sobretot deixar molt clara la voluntat de posar solucions a tots els problemes, en un esforç conjunt.
– Solucions dràstiques
Per desgràcia, en ocasions, resoldre un conflicte entre veïns no és tan senzill com establir unes pautes de convivència o donar facilitats de pagament. Per a això existeixen unes figures a les quals totes les comunitats poden recórrer:
– Administradors de finques: Gestionen els assumptes de la comunitat, per la qual cosa estan en disposició de prendre les mesures legals oportunes per reclamar un deute, i coneixen les disposicions legals i la normativa que afecta a les comunitats de veïns, drets i deures d’inquilins i propietaris, i poden actuar en conseqüència.
– Forces de seguretat: No solament en cas d’excessiu soroll a altes hores es pot cridar a les autoritats. En cas que el problema suposi un risc per a la resta de veïns (per exemple, quan parlem que la persona que pot causar el conflicte estigui afectada per Síndrome de Diògenes, Síndrome de Noé, o altres malalties mentals que comprometin el seu bon judici), o en cas d’una persona agressiva, abans de posar en risc la salut i la integritat de la resta de veïns no cal dubtar a recórrer a els cossos i forces de seguretat que, de la mateixa manera, poden indicar com procedir.
Recórrer a un assessor legal ens pot ajudar també en cas de ser propietaris i tenir un problema amb els inquilins , o desconèixer la normativa municipal sobre alguns aspectes com el soroll, les obres, el condicionament i adaptació de les barreres arquitectòniques, etc.
Són molts els aspectes a tenir en compte a l’hora de llogar un pis a Badalona, per això el millor és recórrer sempre a professionals del sector immobiliari que tenen un excel·lent equip format i preparat per trobar solucions personalitzades per a cada client: La teva nova llar, més a prop que mai.