Des del passat 1 de març, Catalunya recapta l’impost sobre els pisos buits. Amb caràcter penalitzant, el principal objectiu és reduir el nombre d’habitatges que estan desocupats i guanyar recursos econòmics per destinar al lloguer social. Després de pràcticament dos mesos de la seva d’aplicació, valorem el seu impacte a les notícies immobiliàries d’Api.cat
El passat mes de juliol el Parlament va donar llum verda a la Llei 14/2015, de 21 de juliol. El principal objectiu era pressionar a les entitats financeres, que són grans tinents d’habitatges desocupats, perquè els posin en lloguer i així, mobilitzar el parc d’habitatges privat i garantir la seva funció social.
La llei estableix que, han de liquidar dit impost els grans tenidors d’habitatges (bancs, les seves filials immobiliàries o societats immobiliàries) i persones jurídiques, que tinguin habitatges buits durant més de dos anys, sense causa justificada i en els municipis on hi hagi una alta demanda acreditada.
En principi, els particulars i les entitats del tercer sector de la xarxa d’habitatges d’inserció social, estan exemptes de l’impost. Busques cases de lloguer a Barcelona? Creus que aquesta mesura t’afavorirà?
La primera recaptació de l’impost
La primera liquidació de l’impost sobre els habitatges buits, que es va produir entre els dies 1 i 20 de març, ha permès a la Generalitat recaptar 11.280.000 euros. Una xifra molt superior als 8 milions que havien previst des del Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge.
Teòricament, els diners recaptats a través d’aquest impost es destinaràn íntegrament a comprar d’habitatges, provinents de processos d’execució hipotecaria i mitjançant l’exercici del dret de tempteig i retracte, per posar-los en lloguer social o com a habitatge dotacional.
Altres punts de vista
Aquesta llei ha estat aplaudida per uns i criticada per altres, la polèmica estava servida. Joan Ollé Bertrán, President del col·lectiu API a Catalunya, ens dóna un altre punt de vista a la qüestió:
“En la meva opinió, aquest tipus d’intromissions alteren el mercat i creen inseguretat jurídica. La desocupació d’habitatges es pot donar per moltes raons, no necessàriament especulatives. Seria preferible incentivar el lloguer via ajudes i subvenciones a les persones que ho necessitin, enlloc de multar. Teòricament, la llei pretén pressionar a les entitats financeres, que han estat males gestores dels immobles que posseeixen, i en aquest sentit em sembla bé. Però en la literalitat del text de la llei no queda tan clar que solament es dirigeixi als grans tenidors d’habitatges, creant inseguretat al mercat”.
Recurs d’inconstitucionalitat
El govern espanyol en funcions, està valorant portar la Llei 14/2015 sobre l’impost sobre pisos buits al Tribunal Constitucional, argumentant que vulnera l’article 133.2 de la Constitució en connexió amb l’article 6.3 de la LOFCA, ja que el tribut autonòmic grava un fet imposable ja gravat per un impost local com és l’Impost de Béns Immobles. Al contrari, el Govern contesta que l’impost grava l’incompliment de la funció social de la propietat d’immobles buits com a dret fonamental.
Foto: BIT Comunicació