‘Comunitat de propietaris’ és un concepte que s’escolta molt en l’àmbit de la gestió immobiliària, però saps exactament què és?, i com es constitueix? No et preocupis, t’ho expliquem detalladament a api.cat!
Una comunitat de propietaris és el conjunt de persones que tenen la propietat dels habitatges i/o locals que componen una finca. Aquests propietaris, es constitueixen com a grup per poder gestionar de mutu acord el funcionament, manteniment i millora de la finca. És a dir, estableixen els Estatuts de la comunitat de propietaris.
És necessari constituir una comunitat de propietaris? És altament recomanable. En cas de no ser així, cada veí podria modificar al seu gust coses de l’immoble, que podrien afectar el conjunt dels veïns sense haver de consultar-los, generant conflictes i mala convivència.
Si acabes d’adquirir un habitatge d’obra nova a Sabadell i vols constituir una comunitat de propietaris, aquests són els passos que hauràs de seguir:
1. Sol·licitar una còpia del Títol Constitutiu. Anar al Registre de la Propietat en el qual es trobi inscrita la finca, i sol·licitar una còpia del Títol Constitutiu de la Propietat Horitzontal de l’immoble.
2. Adquirir un llibre d’actes per recollir el que s’acordi a les reunions de la Comunitat. El pots trobar en qualsevol papereria.
3. Legalitzar el llibre d’actes. Els llibres d’actes han de diligenciar-se abans de la seva utilització, per la qual cosa cal presentar el llibre completament en blanc en el Registre de la Propietat en el qual es trobi inscrita la Comunitat.
4. Celebrar una reunió amb tots els propietaris. La primera reunió de propietaris es diu ‘Junta Constituent’ i té com a finalitat constituir formalment la Comunitat. D’aquesta primera reunió n’ha de sortir:
- El President/a de la Comunitat, el secretari/a i l’Administrador, els qui seran les persones encarregades de realitzar els tràmits de legalització. Generalment és el Promotor de l’immoble qui realitza la convocatòria de posada en marxa de la Comunitat i sol proposar a algun Administrador de Finques per a la gestió de la mateixa.
- L’aprovació de la creació d’un fons de reserva i la dotació del seu import, que no podrà ser inferior al 5% del pressupost ordinari anual.
- S’ha d’aprovar la facilitació a tots els propietaris de la finca d’una fotocòpia de l’Escriptura d’Obra Nova i Divisió Horitzontal, dels Estatuts i normes especials de Comunitat, a l’efecte de què tots les coneguin i puguin consultar-les.
- L’aprovació d’obrir un compte bancari on es faran els pagaments i ingressos de la Junta de Propietaris.
- S’haurà de redactar l’Acta de Constitució, que inclourà els primers acords presos a la Junta. Aquesta Acta serà la primera del denominat Llibre d’Actes.
5. Obtenció del N.I.F. S’obté en la Delegació d’Hisenda corresponent. Per a això, és necessari:
- Emplenar el model 037 de l’Agència Tributària, que ha d’anar signat pel President de la Comunitat.
- Aportar la següent documentació: Còpia del nomenament del President, fotocòpia del DNI del President de la Comunitat i l’Escriptura de Divisió Horitzontal de l’immoble.
Esperem que et serveixi d’ajuda!
Foto: Pinterest