Anar a viure de lloguer pot ser una cosa emocionant. En pocs dies, signes el contracte, et lliuren les claus i ja tens una casa per a tu, esperant que la facis teva a poc a poc. És llavors quan comença la “convivència” entre inquilí i propietari. Una relació en la qual cada part creu tenir clars els seus drets i obligacions, fins que hi ha una avaria i toca gratar-se la butxaca. T’aclarim alguns dubtes a les notícies immobiliàries d’Api.cat
Les avaries i reparacions són l’origen de les tensions i/o conflictes més comuns entre els propietaris i inquilins. Perquè no sempre queda tan clar qui ha d’assumir el cost d’una avaria i perquè de vegades, les posicions s’enroquen en lloc d’utilitzar el sentit comú i asseure’s a negociar.
Recordem que qualsevol lloguer es regeix, en primer lloc, pel contracte signat entre les parts; i en segon lloc, per la Llei d’Arrendaments Urbans (LAU). Però la llei solament ofereix un marc general, i segons el tipus d’avaria no queda clar qui ha d’assumir-la. De manera que, allò què més compte és el contracte.
Has marxat de lloguer a una casa a Barcelona i se t’ha espatllat la caldera? Has revisat si al teu contracte hi ha alguna clàusula que parli específicament de les avaries i reparacions?
Les avaries en termes generals
En cas que el contracte no resolgui específicament el teu dubte, és en l’article 21 de la LAU, referent a la conservació de l’habitatge, on trobaràs aquest marc general:
“L’arrendador està obligat a realitzar, sense dret a elevar per això la renda, totes les reparacions que siguin necessàries per conservar l’habitatge en les condicions d’habitabilitat per servir a l’ús convingut, excepte quan la deterioració de la reparació de la qual es tracti sigui imputable a l’arrendatari a tenor del que es disposa en els articles 1.563 i 1.564 del Codi Civil.”
I: “Les petites reparacions que exigeixi el desgast per l’ús ordinari de l’habitatge seran a càrrec de l’arrendatari.”
Però, que s’espatlli un rentavaixelles vell que ja estava al pis en quina categoria entra? Segons l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU):
- L’inquilí: paga els danys que ell o les seves visites causin a l’habitatge llogat (per exemple: un vidre), així com: canviar una bombeta o la porta de la rentadora, en definitiva, petits desperfectes fruit de l’ús quotidià, como ara arreglar la cadena del bany, la corretja de la persiana, etc.
- El propietari: paga les avaries dels electrodomèstics com la rentadora, la caldera, etc. Solament es lliura d’això quan és una avaria mínima (un pilot, un filtre…) o si es demostra que hi ha hagut una mala pràctica per part de l’inquilí. També assumeix, com diu la llei, aquelles avaries que són necessàries per a l’habitabilitat de l’habitatge, com per exemple: la instal·lació elèctrica, les canonades, etc.
T’ha semblat útil aquesta informació?