Tens un pis a Girona que utilitzes poc i en vols treure profit? Sempre el pots llogar com a pis d’ús turístic per a estades temporals de màxim un mes diverses vegades l’any. A Api.cat t’expliquem el què cal saber.
Encara que sembli que pots fer-ho tu mateix, confia en un professional: Un API et sabrà assessorar, coneix la normativa i té totes les eines per comercialitzar el teu habitatge i facilitar-te els tràmits.
La normativa: el lloguer turístic ha quedat fora de l’última reforma de la LAU i resta subjecte a la normativa de cada comunitat autònoma. A Catalunya, aquesta pràctica està regulada pel decret 159/2012, de 20 de novembre, d’establiments d’allotjaments turístics i habitatge d’ús turístic.
Requisits: tal com t’explicarà el teu API, per destinar teu habitatge a aquest ús, necessites:
- la cèdula d’habitabilitat,
- que el pis disposi del mobiliari i elements suficients per a la seva ocupació immediata,
- garantir un servei d’assistència i manteniment de l’habitatge,
- facilitar un telèfon de contacte per atendre possibles incidències,
Obligacions del propietari o gestor: encara que la inscripció al Registre de Turisme de Catalunya la realitza la pròpia Administració, el propietari o gestor s’ha d’encarregar de:
- Comunicar a la Direcció General de Policia la informació relativa a l’estada dels usuaris . El teu API t’explicarà com fer-ho a la web de Mossos d’ Esquadra.
- Tenir fulls de reclamació dins de l’habitatge.
- Cobrar l’impost sobre estades en allotjaments turístics ( IEET ) que després hauràs de declarar a l’Agència Tributària de Catalunya.
- No es pot al•legar aquest habitatge com a domicili particular per evitar les inspeccions corresponents.
Com i a qui notificar l’activitat: segons la normativa catalana, aquesta notificació s’ha de fer a l’ajuntament del municipi. Es tracta d’una comunicació prèvia que ha d’aportar les següents informacions:
- les dades de l’habitatge i la seva capacitat legal màxima,
- la declaració conforme disposa de cèdula d’habitabilitat,
- les dades del propietari i les dades del gestor que es fa càrrec,
- el número de telèfon per atendre qualsevol incidència i comunicació,
- la identificació de l’empresa d’assistència i manteniment.
Un cop presentat el document de comunicació prèvia, es pot començar l’activitat sense necessitar resposta o aprovació expressa.
Possibles motius per denegar l’activitat: hi ha dues possibles causes: que la normativa urbanística d’aquest municipi prohibeixi explícitament aquest ús o que els prohibeixin en els estatuts de la comunitat de veïns a la qual pertanyi l’habitatge.
T’hem ajudat? Si encara tens dubtes, consulta amb un API o escriu-nos!
Foto: SXC