Al mercat actual i en tots els sectors, l’especialització és el que triomfa. Com més especialista siguis en alguna cosa en concret, menys competència tindràs. Podríem discutir llargament sobre els avantatges i inconvenients de ser tan experts en unes coses i tan ignorants en unes altres, i sobre la pèrdua d’un coneixement holístic, però no és el tema d’aquest post. Avui a api.cat parlarem dels nous perfils d’agent immobiliari que ens arriben des d’Estats Units i que estan canviant les formes de gestió immobiliària.
Amb la saturació del mercat i tantes agències immobiliàries oferint el mateix, ja no cal tant preguntar-se com ser agent immobiliari si no quin tipus d’agent immobiliari vull ser: del comprador o del venedor?, o el que és el mateix: Quins interessos vull defensar, els del client que busca un habitatge per comprar o els del que la vol vendre? Objectius diferents, impliquen estratègies diferents i aquí és on entra en joc el personal shopper.
La figura del personal shopper immobiliari, o l’agent exclusiu del comprador, ens arriba d’Estats Units i Canadà, països on aquesta figura ja està molt consolidada i de la qual existeixen fins i tot programes de televisió com ‘La teva casa a judici’ o ‘La casa dels meus somnis’ on agents personals tenen la missió de trobar l’habitatge ideal per als seus clients. Busquen per la xarxa, investiguen pels carrers, van a visitar personalment els habitatges, negocien els preus amb els propietaris i finalment presenten al client una selecció final d’aquells habitatges que millor s’adapten a les seves necessitats.
Els principals avantatges de contractar els serveis d’un personal shopper immobiliari, ja sigui a Barcelona o a Tarragona, són l’estalvi de temps, ja que el comprador només visitarà la selecció final que li presenti l’agent; i l’estalvi de diners, ja que és un professional experimentat amb habilitats per a la negociació de preus. A més, l’agent pot veure defectes de l’habitatge que un no veu a simple vista i estalviar paperasses i gestions.
De fet, a Espanya aquesta figura ha crescut tant per la gran demanda d’habitatges per part d’estrangers, que naturalment no viatjaran cada vegada que vulguin veure un immoble i necessiten que algú els gestioni i faciliti tot el procés fins a la signatura de les escriptures.
A l’altre costat està l’agent del venedor, que és el que manté més similituds amb el perfil d’agent immobiliari tradicional, solament que ja no ha de fer de “mediador” i intentar acontentar a totes les parts, el més complicat i incòmode de la gestió immobiliària. Com a agent exclusiu del venedor se centrarà a defensar els interessos del seu client i de buscar possibles compradors que puguin correspondre les seves expectatives econòmiques.
Podria pensar-se que el tipus de persones que contracten aquests perfils especialitzats són de gent rica, no obstant això, ja s’estén entre persones de classe mitjana-alta i empreses que per falta de temps no poden dedicar-se a buscar ells mateixos habitatges o oficines.
Com a mostra de l’evolució de l’agent del comprador a Espanya, recentment s’ha creat l’Associació Espanyola de Personal Shopper Immobiliari (AEPSI), amb l’objectiu de consolidar aquesta figura al mercat espanyol.
L’empresa Somrie, creada en 2010 per Enric Jiménez, el també president de la AEPSI, és pionera i capdavantera a Espanya en serveis de personal shopper immobiliari perquè van ser visionaris i van entendre que hi havia una necessitat en el sector que no estava coberta. El que s’ha dit, especialització.
I tu què opines? T’animes a incorporar a un personal shopper immobiliari en la teva agència?
Foto: Solvia