Vendre un habitatge per primera vegada és un procés difícil, no només per l’actual estat del mercat, sinó perquè és quelcom en el que interfereixen moltes variables. En el nostre article El Màrqueting abans de la venda t’explicàvem què fer per preparar-te, però ara anem a explicar-te, a més, quins errors no has de cometre en iniciar la venda del teu habitatge.
.- Sobrevalorar el teu habitatge: Això és el primer i fonamental. Has de ser objectiu, no et deixis portar per l’ambició ni pel sentimentalisme, per al comprador no hi ha valor emocional afegit. En un mercat amb tantíssima oferta, desviar-te del preu és un error tan garrafal que et deixarà a la cuneta. Consulta bé l’oferta que et fa la competència, i si pots, situa’t en la banda baixa.
.- No voler negociar: la inflexibilitat pot portar-te al desastre. La conjuntura actual fa que la negociació sigui gairebé imprescindible, pondera les ofertes. Si són massa baixes, fes tu una contraoferta.
.- Oblidar despeses de la venda de l’habitatge: Encara que la majoria de les despeses de l’operació són a càrrec del nou propietari, tu has de pagar la plusvàlua, la cancel·lació de la hipoteca (la penalització per cancel·lació si s’escau), o qualsevol deute registral, impositiu, de comunitat, de subministraments, etc. que hi hagi fins al dia de la venda.
.- Fer una previsió massa optimista del temps: si penses vendre la teva casa i cobrar en un tres i no res, estaràs recreant el conte de la lletera. No només pots trigar a cobrar, sinó que alhora no deixaràs de pagar les despeses del teu actual domicili fins que es formalitzi notarialment la venda, així que… ull amb entrampar-se amb el nou habitatge.
.- Escollir malament l’època de sortida al mercat: El període de major interès en la venda d’habitatges de segona mà és el de la seva aparició al mercat. Evita dates en les quals la gent estigui absent o interessada en altres coses, com a Nadal, Setmana Santa, etc.
.- Mentir a la publicitat: Creus que algú comprarà el teu pis si descobreix que està tractant amb un mentider? Si dius que la teva casa de Barcelona té 10 anys d’antiguitat i 180 m2 útils, i quan els compradors et demanen les escriptures comproven que en té 150 i la vas comprar fa 15 anys, pots apostar al fet que fugiran a tota velocitat. El mateix ocorrerà si els hi ocultes pegues, com una caríssima comunitat de veïns, o una fallada estructural com l’aluminosi, que podria arribar a invalidar el contracte.
.- Estalviar en mitjans: No pintar aquell passadís blanc que el temps i els teus fills han deixat de “tutti colori”, una gespa sense segar, una aixeta que degota… Segur que el possible visitant té a la seva llista molts altres pisos “impecables”.
.- Ser confiat: Qui et diu que l’interessat que et demana visitar la teva casa i a qui li expliques que el dissabte no és possible perquè no hi seràs, no és un amic de l’aliè que precisament vol “venir” quan tu no hi siguis? O que mentre li mostres la cuina a la “senyora” el seu acompanyant no et buidarà el despatx? Usa la prudència i el control.
.- No involucrar a tota la família: Ve una visita i els nens no només han desendreçat el saló sinó que s’estan barallant i xisclant mentre tu tractes d’explicar els avantatges de la bomba de calor. Fracàs segur. Convé que tots col·laborin.
.- Ser còmode: Si has de retardar el teu sopar o ajornar una sortida per atendre una visita, fes-ho. Qualsevol oportunitat ha de ser aprofitada al màxim. Dedica el temps necessari a comprovar com evoluciona l’oferta que t’envolta, i a fer el seguiment de la teva publicitat: renovar anuncis, respondre a xarxes, etc.
.- Encarregar l’operació a algú inadequat: si tot l’anterior és massa per a tu o no vius a la finca, no ho deixis en males mans. Un dels pitjors errors en la venda d’un pis és encarregar-li-ho a un amic, el porter o algun intermediari no qualificat. La millor elecció és un agent de la propietat immobiliària, pots triar-lo a Api.cat. L’Api és qui millor coneix el mercat, els tràmits i els entrellats d’aquest procés tan complex i important. Confia en ell.
foto 1: Pinterest
foto 2: Pinterest
foto 3: Pinterest