Segons un informe publicat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), el límit superior de soroll que hauríem de suportar està establert en 50 decibels. De manera que suportar sorolls que el superin pot tenir considerables conseqüències per a la nostra salut física i mental. Per aquest raó, al blog de les notícies immobiliàries d’Api.cat et mostrem els passos que has de seguir per posar solució a aquest problema veïnal i de salut.
Veïns sorollosos
L’OMS afirma que el 76% de la població que viu als grans centres urbans, pateix d’un impacte acústic molt superior al recomanable i això es reflecteix en la seva qualitat de vida i es manifesta a través de: estrès, irritabilitat, hipertensió, dolors de cap, taquicàrdies, fatiga, sordesa, acceleració respiratòria i cardíaca i problemes cardiovasculars, problemes de la son i molèsties digestives així com la disminució de la capacitat i de la gana sexual.
Així doncs la contaminació acústica és un problema generalitzat que s’aguditza en els mesos d’estiu, ja que és l’època de l’any en què més temps passem a la nostra terrassa, pati o jardí. Com a conseqüència, es produeix més soroll i aquest si tenim les finestres obertes, entrarà en el teu pis de Barcelona impedint que puguis descansar i reduint la teva qualitat de vida ràpida i fàcilment.
Vegem què es pot fer davant un veí sorollós i sobretot, desconsiderat.
- Assegura’t de quina és la procedència del soroll. Cal identificar l’origen de la molèstia així com la intensitat del soroll, ja que depenent de la font, s’actuarà d’una manera o altre. Poden ser internes, és a dir, que provenen de veïns molestos (música alta, crits, taloneig de matinada, cops de porta), o externes (locals ubicats en l’immoble o mal estat de les pròpies instal·lacions de l’edifici com, per exemple, climatització, bombes de pressió, baixants, tancament i obertura de portes de garatge, esquerdes, fusteria mal col·locada o motors de l’ascensor mal conservats).
- Acosta’t per les bones. No vagis directament a posar una demanda. T’aconsellem que primer esgotis la via amistosa. Dirigeix-te a l’infractor i demana-li que adopti mesures correctores per acabar amb les molèsties.
- Adverteix de les mesures que vas a prendre. Si l’acostament amistós no funciona, el següent pas és advertir a l’infractor. Correspon, en general, al president de la comunitat de veïns encara que també pot prendre la iniciativa el veí perjudicat. Cal avisar que es van a iniciar les accions administratives i judicials pertinents.
- S’interposa una demanda. Si la cosa es posa seriosa i el teu veí fa cas omís de les teves advertències, la comunitat haurà de convocar una junta general i constatar el problema en l’ordre del dia. Si l’infractor és un propietari o inquilí, la junta pot entaular contra l’acció de cessació que se substancia en un judici ordinari, com estableix la Llei de Propietat Horitzontal. La demanda pot comportar, fins i tot, la privació del dret a l’ús de l’habitatge per un temps no superior a tres anys.
- Encarrega un mesurament acústica. Arribats a aquest punt, és molt important que contractis els serveis d’una empresa acreditada perquè efectuï un mesurament acústic. Aquesta realitzarà un informe tècnic que mesurarà el nivell de soroll per esbrinar si supera o no els nivells permesos legalment.
Tens o has tingut problemes de soroll amb els veïns? Quina solució vas prendre? Explica’ns el teu cas. Ens encantaria conèixer-lo.