L’Open House immobiliària, amb la qual es pretén incrementar o agilitar la venda d’immobles, porta uns anys implantada al nostre país. Ja en 2007 es declarava en esdeveniments professionals que el mercat estava madur per a aquesta tècnica. No obstant això, no està arribant a quallar. Vegem alguns aspectes del perquè.
Els avantatges teòrics són que els compradors disposen de més temps per visitar la casa a plaer, o per a la immobiliària, perquè amb menys agents pot atendre a més clients, i aquests, en veure a altres interessats, poden prendre una més ràpida decisió.
Però un dels problemes és la difusió de l’esdeveniment: en alguns països com Guatemala, s’opta exclusivament per la invitació, però això requereix grans fitxers d’interessats, amb una prèvia segmentació de les seves preferències i possibilitats. A EUA, paradís del màrqueting, on va néixer i més èxit té, hi ha canals de televisió específics, on la gent que té intenció de visitar habitatges, consulta prèviament l’oferta disponible.
Però el comprador nord-americà sol tenir el seu propi agent, qui el dirigeix i acompanya als open house. Al nostre país el client acostuma a recórrer pel seu compte la zona de la seva elecció, físicament o per la xarxa, i veure què hi ha en oferta. I quan acudeix a l’agent immobiliari no és per fidelitzar-se com a comprador i que sigui el professional qui li busqui la casa, sinó per veure els habitatges que ofereix aquesta agència, i si no li quadren, acudeix a una altra.
Això és un llast per al sector, ja que seria infinitament millor que el comprador busqués per a aquesta aventura tan important que és la compra del seu habitatge, a un professional que el representés en la gestió, com ho fa quan busca un advocat prèviament a un litigi, o un arquitecte abans d’edificar la seva casa.
Un altre problema és que el moment de fer una jornada de portes obertes immobiliària és limitat, ha de ser al principi de la promoció, abans que l’habitatge estigui “cremat”. No és atractiu ni funcional obrir les portes d’un lloc que molts interessats, i àdhuc els curiosos, ja han creuat, o coneixen després de mesos i mesos d’estar les seves fotografies en aparadors o xarxes socials.
Seguint amb les dificultats, tampoc el venedor de les nostres terres està molt obert a deixar que la gent passegi per casa seva quan encara habita en ella, permetent el lliure accés a veïns i curiosos, i menys en la seva absència (l’habitual per a aquestes jornades és que si l’habitatge no està ja deshabitat, es convidi al venedor a abandonar-lo durant les hores que duri la sessió).
Igualment és complicat de vegades aconseguir l’exclusiva del propietari, requisit necessari perquè sigui viable dur a terme una d’aquestes sessions, sobretot si el venedor segueix vivint allí.
Com a Espanya, en altres països de parla hispana, per exemple Mèxic, tampoc s’ha assentat aquesta tècnica, que s’intenta implantar després de la caiguda de les vendes que provoca la crisi immobiliària, la qual cosa mou a buscar noves propostes tornant els ulls cap a mercats més actius. Però tal vegada el caràcter llatí no present la idiosincràsia necessària per al triomf de certes opcions.
La versió que funciona, i que ja existia fa molt, és la del pis pilot en les noves promocions. Té diferències inapreciables amb l’open house estàndard, sempre que aquest pis estigui condicionat com si fos d’un particular, amb decoració de qualitat i detalls personals tals com a fotos, plantes, revistes, fins i tot fruites i flors sobre les taules.
Concloem doncs, que ara com ara no són molt útils. Si vas a vendre la teva casa de Salou, tria altres tècniques més funcionals com per exemple:
- La difusió per Internet en webs i xarxes socials de fotos, i sobretot, de vídeos.
- La inclusió del pis en xarxes d’agents que multipliqui la possibilitat de contacte.
- Apropar la futura casa al client amb opcions més originals que alguns ja han engegat, com permetre al comprador habitar la finca durant un temps limitat, que li permeti percebre dades tals com a comoditat, silenci nocturn, hores de sol, etc.
foto 1: Pinterest
foto 2: Pinterest
foto 3: Pinterest