Tots els que han de conduir cada dia per anar a treballar al centre d’una gran ciutat com Barcelona, saben l’estrès que pot produir no trobar aparcament o haver de pagar diàriament la caríssima zona blava o els abonaments mensuals en aparcaments privats. En aquests moments penses: Com d’ideal seria tenir una plaça d’aparcament pròpia!
I és que amb el boom immobiliari les places de garatge també van assolir preus desorbitats, sobretot aquelles que estan situades a les zones més cèntriques i estratègiques. Es considerava una bona forma d’inversió, que mai perdria valor i que en cas de llogar-la, assegurava una rendibilitat.
La bona notícia, dins de tot, és que igual que ha succeït amb els preus de l’habitatge, amb la crisi també han abaixat els preus de les places de garatge, entorn del 15,5% a Barcelona, doncs molts propietaris ‘atrapats’ per dificultats econòmiques han decidit posar en venda les seves places de garatge per obtenir liquiditat.
L’augment de l’oferta de places i l’estancament de la demanda ha pressionat els preus a la baixa en general, tant als barris més perifèrics com als més cèntrics, encara que amb diferent intensitat.
Però quant costa avui una plaça de garatge?
De mitjana i, segons dades d’idealista.com, el preu ronda els 26.000 euros, amb diferències molt significatives segons la ciutat i la zona dins de la mateixa ciutat. Cadis apareix com la ciutat més cara amb un preu mitjà de 46.000 euros, seguida de Sant Sebastià, on es paguen 43.800 aproximadament i a Bilbao, una mica menys de 40.000. Sorprenentment, Barcelona apareix per sota de la mitjana espanyola en aquest rànquing, amb una mitjana de 24.697 euros.
Encara que hem d’aclarir que les dades són de relativa fiabilitat, ja que no hi ha dades oficials del Ministeri de Foment ni de les principals societats de taxació, amb l’afegit que el sector dels aparcaments és molt dispers i la majoria de les empreses són particulars; és a dir que cadascuna funciona segons el seu propi criteri i no existeixen acords de gestió.
Comprar una plaça de garatge segueix sent una forma d’inversió?
La baixada dels preus no ha fomentat especialment la inversió en places de garatge, ja que no destaquen pels possibles guanys per revaloració, ni pel seu rendiment a través dels lloguers, que també han baixat. Segons les dades esmentades, els garatges ofereixen aproximadament un 3,6% de rendibilitat anual, i encara que es troba per sobre del 2,7% que ofereixen els bons de l’Estat a 10 anys, se situa per sota del 6,2% que ofereixen els locals comercials, el 6,1% de les oficines i del 4,9% dels habitatges.
Així, a Madrid la seva tornada per lloguer cau al 2,9%, a Barcelona, puja fins al 4% i són Almeria (5,8%), Pamplona, Santa Cruz de Tenerife i Tarragona (5,5% en tots els casos) els municipis més rendibles.
No obstant això, per calcular la rendibilitat real de comprar una plaça de garatge també cal tenir en compte les despeses associades com l’Impost sobre Béns Immobles (IBI), les possibles despeses de comunitat associades i la seva declaració en l’IRPF.
Foto: Pinterest